Training Conflicthantering

Van wrijving komt glans.
Het mag best af en toe knotsen en botsen. Maar als dat te vaak gebeurt, wordt het contraproductief. En heel vervelend. Het kan zelfs destructief werken. Als vergaderingen met ruzie eindigen. Als er nog wel op de gang gepraat wordt, maar niet meer met elkaar. Als stiltes niet alleen pijnlijk, maar ronduit vijandig worden…

Je wilt gewoon…
net als iedereen, in redelijkheid tot oplossingen komen, productief samenwerken, discussiëren op de inhoud en niet op de man spelen. Maar als je in een conflict zit, vraag je je misschien af: ligt het aan mij? Of ligt het écht aan die ander? Want we zijn vaak geneigd de schuld bij onszelf of bij de ander te leggen. En laten we eerlijk zijn: meestal bij de ander.

De waarheid ligt vaak in het midden – letterlijk.
Het gaat meestal niet om jou, of die ander: het gaat om wat er tussen jullie gebeurt, in de interactie. Ik help je om dat proces te analyseren. Wat gaat er nou precies mis? Waarom escaleren zaken tussen jou en je collega, of tussen andere collega’s binnen het team, of zelfs tussen hele afdelingen?

Wat ik voor je kan doen
Het probleem met conflicten is dat ze snel oplaaien. Voor je het weet zit je er middenin – en je hebt geen idee waardoor het werd getriggerd. Ik help je om die conflict-boobytraps te herkennen – vóór dat je er bovenop stapt.
Ik leer je conflictvermijding – maar dan op de goede manier. Dus niet door je te vertellen hoe je je kop diep in het zand kunt steken, maar hoe je de voortekenen van een conflict kunt herkennen en ombuigen.

Hoe doe ik dat?
Ik laat je herkennen wanneer en waarom het fout gaat.
Als acteur en trainer maak ik dat levensecht voor je – maar wel veilig. Ik laat je in je eigen valkuilen stappen en haal je er ook weer uit. Het resultaat is dat je alerter bent op de signalen die aangeven dat het gesprek ontspoort… En dat je over de middelen beschikt om de boel op de rails te houden. Dat de spanning niet verder oploopt, de hakken niet in het zand gaan en de deuren heel blijven. Met andere woorden: dat je met elkaar in gesprek blijft en naar elkaar blijft luisteren.

Voor wie:
Voor managers die conflicten op de werkvloer willen verminderen.
Voor baliemedewerkers en helpdeskmedewerkers die vaak ontevreden klanten te woord staan.
Voor docenten die met veeleisende ouders te maken krijgen
Voor jezelf – als je merkt dat je vaak conflicten hebt of juist uit de weg gaat.

​Kan ik jou ergens mee helpen?​

Mail of bel me gerust, dan zijn we er zo achter.

Neem vrijblijvend contact op